Algemeen
Wie of wat is wehelpen?
Wehelpen is een van de producten van Wijzelf, een sociale onderneming. Onze producten en projecten helpen mensen om elkaar te vinden en te verbinden.
Voor wie is wehelpen bedoeld?
Wehelpen wil eraan bijdragen dat mensen elkaar vinden als ze hulp kunnen gebruiken of hulp willen aanbieden. Het platform is voor iedereen. Voor jou als burger, in jouw rol als mantelzorger of vrijwilliger, maar professionals; iedereen die best eens een keer een handje wil helpen of zelf een hulpvraag heeft. Wij geloven erin dat iedereen iets kan doen voor een ander. Of het nu gaat om het uitlaten van de hond, een klusje of het bieden van een luisterend oor. En het geeft je ook nog een positief gevoel! Als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt, wordt elkaar helpen weer vanzelfsprekend en kan hulp worden gedeeld. Want de ‘we’ in Wehelpen staat voor iedereen.
Moet ik betalen voor het gebruik van wehelpen?
Het gebruik van de website is gratis, zowel voor hulpvrager als hulpaanbieder. Rondom de hulp is het mogelijk om afspraken te maken over een onderlinge vergoeding. Lees hier meer over op de pagina Betaalde hulp.
Hoe meld ik mij aan?
Iedereen van 16 jaar en ouder is welkom bij wehelpen. Om contact te leggen met andere mensen heb je een wehelpen account nodig. Vanuit je account kun je zowel hulp aanbieden als hulp vragen. Aanmelden doe je via de gelijknamige kop in het hoofdmenu bovenin de pagina.
Welke gegevens zijn verplicht om in te vullen?
Wanneer je je registreert op de website en een account aanmaakt, word je gevraagd om bepaalde persoonsgegevens in te vullen en een foto te plaatsen. Een aantal van deze gegevens is verplicht: aanhef, voornaam, achternaam, postcode, e-mailadres, telefoonnummer en geboortedatum.
Waar vind ik de activatielink?
Nadat je een profiel hebt aangemaakt ontvang je een activatielink per e-mail. Heb je deze niet ontvangen? Check dan allereerst je spambox. Heb je wel een link, maar werkt deze niet? Kopieer de activatielink naar de adresbalk van je browser en open deze. Lukt het niet? Stuur dan een e-mail aan servicedesk@wehelpen.nl. De activatielink vervalt automatisch na een week.
Hoe verwijder ik mijn account?
Wil je geen gebruik meer maken van de website? Je kunt je afmelden en al je gegevens verwijderen door naar de volgende pagina te gaan: Verwijder mijn account. Laat je ons de reden van uitschrijving weten? Zo kunnen we wehelpen verbeteren voor andere gebruikers.
Hoe meld ik me af voor de suggestiemail van wehelpen?
Verwijder in je profiel het vinkje bij 'Wil je op de hoogte blijven via e-mail?' Je vindt 'Mijn profiel' onder het menu bij 'Mijn wehelpen'.
Wat betekent de badge bij een profielfoto?
Wanneer een gebruiker een zogenaamde “badge” heeft in zijn of haar profielfoto, dan heeft deze gebruiker bijzondere kenmerken. Wanneer je het profiel opent dan worden deze kenmerken zichtbaar. De gebruiker heeft bijvoorbeeld de training van Dementie Vriendelijk gevolgd of is lid van een servicepartner, zoals Espria Ledenvereniging. Je lidmaatschap wordt na het plaatsen van het vinkje door ons geverifieerd.
Kan ik aangeven dat ik tevreden ben over de hulp?
Wanneer je tevreden bent over de ontvangen hulp van een gebruiker, dan kun je een aanbeveling schrijven. Dit doe je door naar het profiel te gaan van de betreffende gebruiker. Onderaan de pagina vind je de groene knop ‘Schrijf een aanbeveling’. Wanneer de ontvanger jouw aanbeveling heeft geaccepteerd wordt deze zichtbaar voor andere gebruikers.
Hulp zoeken en hulp bieden
Ik heb een hulpvraag. Hoe vind ik hulp?
Hulp zoeken op wehelpen kan op twee manieren: je kunt zoeken in het hulpaanbod of zelf een hulpvraag plaatsen. In beide gevallen heb je een account nodig. Doe dit eerst en log in.
Zoeken in het hulpaanbod
Klik op ‘Aangeboden’. Je ziet nu al het hulpaanbod. In de zoekbalk bovenin kun je vervolgens aangeven waar en bij welke activiteit je hulp bij zoekt. Wanneer je de zoekopdracht hebt voltooid vind je een lijst met aanbieders met passende hulp in de door jou gekozen omgeving. Zie je aanbod waarop je wilt reageren? Klik dan onderaan op de knop “Vraag <NAAM>”. Je kunt nu een bericht sturen naar de aanbieder. Omschrijf je vraag, vertel waar je hulp bij nodig hebt en druk op “Verzenden”.
Plaatsen van een hulpvraag
Vind jij tussen het aanbod niet de hulp die je nodig hebt? Dan kun je zelf ook een hulpvraag online plaatsen. Dit kan op twee manieren:
- Via het aanbodoverzicht: Rechtsboven vind je hier een knop waarop staat 'Niet de hulp gevonden die je zocht? Plaats dan een hulpvraag'. Als je hierop klikt kom je terecht in het proces om een vraag te plaatsen.
- Via 'Ik wil hulp': Een andere manier is om onder Mijn wehelpen op 'Ik wil hulp' te klikken. Rechts bovenaan zie je dan de knop 'Plaats een hulpvraag'.
Wanneer je het proces doorlopen hebt dan vind je jouw hulpvraag terug onder het kopje 'Gevraagd'.
Ik wil helpen. Hoe bied ik mijn hulp aan?
Hulp aanbieden op wehelpen kan op twee manieren: je kunt zoeken in de gestelde hulpvragen of zelf jouw hulpaanbod online plaatsen. In beide gevallen heb je een account nodig. Doe dit eerst. Log in.
Zoeken in de gestelde hulpvragen
Klik op ‘Gevraagd’. Je ziet nu alle gestelde hulpvragen. In de zoekbalk bovenin kun je vervolgens aangeven waar en bij welke activiteit je hulp wilt bieden. Vervolgens kun je door de hulpvragen scrollen onder ‘Gevraagd’.
Plaatsen van jouw hulpaanbod
Als je in de lijst met gestelde hulpvragen niemand kunt vinden die je kunt helpen, dan kun je zelf jouw hulpaanbod online zetten. In het overzicht met de gestelde hulpvragen vind je rechts een blauw vierkant met ‘Wil je helpen? Bied je hulp aan’. Wanneer je daar op klikt kom je in jouw profiel terecht. Vink daar de optie 'Ja, ik wil hulp aanbieden' aan en selecteer bij welke rubrieken jij jou hulp aanbiedt en waarvoor je een vergoeding wenst. Na het opslaan verschijnt jouw hulpaanbod in het overzicht onder ‘Aangeboden’ in het hoofdmenu. Andere gebruikers kunnen nu reageren op jouw hulpaanbod.
Hoe weet ik of iemand reageert op mijn aanbod of vraag?
Wanneer iemand jou een bericht stuurt dan ontvang je een e-mail op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Hierin vind je een link. Als je op deze link klikt ga je rechtstreeks naar het bericht. Ontvang je geen e-mails van ons? Check dan eerst je spambox en kijk of je instellingen juist staan. Als je een ongelezen bericht hebt dan staat in de linkerkolom onder Mijn wehelpen de kop ‘Ik wil helpen’ of ‘Ik wil hulp’ vetgedrukt.
Waar vind ik berichten terug?
Berichten vind je terug in jouw twee inboxen onder Mijn wehelpen:
- Inbox 'Ik wil helpen' - Voor berichten over hulp die je biedt
- Inbox 'Ik wil hulp' - Voor wanneer je hulp vraagt
In beide inboxen vind je een postvak met berichten die jij verstuurd hebt, en een postvak met berichten die jij rechtstreeks ontvangen hebt op je openbare hulpvraag of hulpprofiel.
In je inbox 'Ik wil helpen' vind je daarnaast een speciaal postvak waarin de hulpvragen staan die jij hebt bewaard en hulpvragen die aan jou zijn gesteld door jouw contacten.
Gesprekken die vóór 18 maart 2021 zijn gestart vind je terug in de oude berichtenbox 'Berichten'.
Je vindt een uitleg ook op https://www.wehelpen.nl/wat-is-het/nieuws/help-ik-ben-mijn-bericht-kwijt/
Kan ik mijn hulpaanbod (tijdelijk) uitzetten, bekijken of aanpassen?
Dat kan. Wanneer jij een hulpprofiel online hebt staan, dan heb je de mogelijkheid om deze te bekijken, aan te passen of (tijdelijk) uit te zetten.
Dit doe je als volgt:
Ga naar Mijn wehelpen > Mijn hulprofiel. Hier kun je jouw hulpaanbod (tijdelijk) uitzetten, aanpassen of bekijken.
Ik heb een hulpvraag geplaatst, maar krijg geen reactie. En nu?
Tja, dat is natuurlijk niet leuk! Helaas kunnen we niet garanderen dat elke vraag ook wordt beantwoord. We hebben wel een paar tips:
1. Het is altijd leuker om gevraagd te worden dan om zelf op zoek te gaan. Je voelt je nodig, en je krijgt de kans om iemand blij te maken. Kijk dus op wehelpen.nl via je postcode of woonplaats of er iemand bij jou in de buurt aanbiedt wat jij vraagt. En stuur deze persoon een berichtje. Dat doe je door op het profiel te klikken en de groene knop linksonder in te drukken. Je kunt in het scherm daarna aangeven over welke hulpvraag het gaat. Grote kans dat je gelijk een reactie terug krijgt.
2. Er is voldoende aanbod bij jou in de buurt, maar net niet passend bij jouw vraag. Zoek je iemand die een boodschap voor je kan doen, en zie je een hulpbieder die vervoer in zijn of haar profiel heeft staan? Stuur dan een bericht en vraag om jou te helpen.
3. Soms is wehelpen.nl nog niet bekend genoeg in jouw wijk of jouw stad. En hoe meer mensen meedoen, hoe groter de kans dat er snel wordt gereageerd. Vertel daarom anderen over de website, waarom je het leuk vindt en wat je ermee kunt doen
Ik heb een bericht gestuurd, maar krijg geen reactie. Wat nu?
Helaas komt het soms voor dat gebruikers laat of helemaal niet reageren op berichten. Het kan zijn dat je bericht onbedoeld in de spambox terecht is gekomen. Een andere mogelijkheid is dat deze gebruikers even geen tijd hebben, of moeite hebben met het gebruik van de website. Laat het ons weten via een bericht aan servicedesk@wehelpen.nl of via de meld-knop onder het profiel of de vraag. Wij proberen dan contact op te nemen met de gebruiker.
Ben je zelf tijdelijk niet in de gelegenheid om te reageren? Haal jouw hulpvraag dan offline of zet jouw hulppofiel dan (tijdelijk) uit. Ben je al in gesprek met iemand, laat het hem of haar dan netjes weten.
Er zijn nauwelijks hulpvragen in mijn buurt. Hebben jullie tips?
Alle hulpvragen vind je onder 'Gevraagd'. In de zoekbalk kun je vervolgens filteren op jouw woonplaats en het type activiteit. Zijn er nauwelijks hulpvragen in jouw buurt? Dan kun je altijd nog kijken op de kaart.Als je uitzoomt vind je ook eventuele hulpvragers die net buiten jouw zoekgebied vallen,
Als er bij jou in de buurt geen hulpvragen zijn, kan het zijn dat niet iedereen bekend is met wehelpen. Je kunt dan zelf een handje helpen door vrienden, familie en bekenden te wijzen op het gemak van wehelpen.nl. In onze toolkit vind je promotiemiddelen die je kunt gebruiken om te verspreiden.
Andersom vinden mensen het soms spannend om een hulpvraag te plaatsen. Wat je dus ook kunt doen is jouw hulpprofiel online zetten, zodat mensen op jou kunnen reageren!
Betaalde hulp
Wat is het verschil tussen betaalde en onbetaalde hulp?
Op wehelpen.nl is het mogelijk om burenhulp tegen een kleine vergoeding regelen. Dit hoeft niet, deze keuze is aan de gebruiker(s) zelf. Een hulpaanbieder kan in zijn aanbod per rubriek aangeven waar hij een vergoeding voor wenst. Andersom kan degene die reageert op dit hulpaanbod aangeven of deze bereid is om een vergoeding te geven voor de ontvangen hulp.
Waar vind ik de mogelijkheid om een betaalverzoek te doen?
De hulpbieder kan een betaalverzoek aanmaken en versturen voor overeengekomen hulp. Deze knop is rechts in het kader te vinden, naast de chat. Ontvang jij hulp en wil je afrekenen? Vraag de hulpbieder dan of hij/zij een betaalverzoek wil aanmaken.
NB. De mogelijkheid voor het maken van een Betaalverzoek vanuit een hulpvraag ('Gevraagd') is momenteel nog niet beschikbaar.
Hoe werkt het koppelen van mijn bankrekening?
Wil je onderling betalen gebruiken? Degene die het Betaalverzoek stuurt, en dus het geld ontvangt, moet zijn of haar bankrekening koppelen. Ga naar 'Mijn wehelpen', kies ‘Instellingen’ en klik op 'Bankrekening'. Volg het proces. Om jouw bankrekening te verifiëren word je gevraagd € 0,01 over te maken. Daarna volgt een verificatie via jouw mobiele nummer. Nadat jouw bankrekening gekoppeld is kun je gebruikmaken van het Betaalverzoek.
Het koppelen van jouw bankrekening duurt even (doordeweeks binnen 24 uur, in de weekenden kan dit afwijken), doe dit daarom tijdig. Wanneer jouw bankrekening gekoppeld is, ontvang je hiervan een e-mail.
Ik wil mijn (betaalde) aanbod aanpassen, hoe doe ik dit?
Je kunt jouw aanbod te allen tijde bekijken, aanpassen of (tijdelijk) uizetten.
Wil je jouw aanpassen aanpassen, ga dan naar Mijn wehelpen > Mijn hulprofiel. Klik op "Aanpassen". Je doorloopt nu op nieuw jouw aanbod en kunt categorieen aan- en uitvinken en voor welke je een vergoeding voor wilt ontvangen.
Ik heb me bedacht en wil toch niet betalen voor de hulp. En nu?
Dat kan gebeuren. Wees dan eerlijk en geef dit aan bij de persoon met wie je in gesprek bent.
Hulpnetwerken
Voor wie is het hulpnetwerk bedoeld?
Een hulpnetwerk is bedoeld om samen met anderen in een afgeschermde omgeving de zorg rondom een persoon te organiseren. Bijvoorbeeld familieleden die samen voor een zieke moeder zorgen.
Met een hulpnetwerk kun je gezamenlijk een agenda beheren, een logboek bijhouden, notities en documenten delen.
Om een hulpnetwerk aan te maken, heb je een account op wehelpen.nl nodig. Daarna kun je anderen met een account uitnodigen. Aan het hulpnetwerk (en het account) zijn geen kosten verbonden.
Kan ik samen met iemand het hulpnetwerk beheren?
Eén persoon maakt het netwerk aan, wanneer anderen zijn uitgenodigd via de mail en zijn toegevoegd aan het netwerk, maken ze deel uit van het netwerk. Alle leden van het netwerk hebben dezelfde rechten. Iedereen kan een activiteit in de agenda aanmaken, een logboek bericht schrijven of en belangrijke mededeling in de notities noteren.
Ik heb een netwerk aangemaakt. Waar vind ik dat straks terug?
Wanneer je inlogt op www.wehelpen.nl vind je onder ‘Mijn wehelpen’ het overzicht ‘Hulpnetwerken’. Hier vind je de hulpnetwerken die je hebt aangemaakt (of waar je onderdeel van uit maakt).
Ik ben uitgenodigd voor een hulpnetwerk. Waar vind ik dit?
Wanneer je inlogt op www.wehelpen.nl vind je onder ‘Mijn wehelpen’ het overzicht ‘Hulpnetwerken’. Hier vind je de hulpnetwerken waarvoor je bent uitgenodigd.
Is een groep contacten hetzelfde als een hulpnetwerk?
Nee, dit is niet hetzelfde: in een hulpnetwerk organiseer en plan je hulp binnen een gesloten groep waarvoor je zelf de leden uitnodigt. Je deelt daarin samen onder andere een agenda.
Met een groep contacten kun je je contactpersonen indelen in verschillende groepen. Door je contacten in groepen in te delen, kun je gemakkelijk bepalen welke groep een bepaalde hulpvraag wel en niet kan zien. Je deelt niet samen een agenda, logboek of notities.
Veiligheid
Hoe veilig zijn mijn gegevens bij jullie?
Heel veilig. Wehelpen hecht veel waarde aan de bescherming van je privacy. We hebben ervoor gezorgd dat je gegevens optimaal beveiligd zijn en we delen ze met niemand. Lees hier ons privacy statement.
Welke gegevens zijn zichtbaar voor anderen?
Als je een hulpvraag stelt, dan is na inlog je naam, je foto en de woonplaats zichtbaar voor de andere geregistreerde gebruikers van de website. Voor niet-geregistreerde bezoekers van de website zie je minder. Jouw foto en naam zijn bijvoorbeeld niet te zien. Je persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en telefoonnummer zijn nooit zichtbaar voor bezoekers van de website.
Wat kan ik zelf doen om zo voorzichtig mogelijk te zijn?
We hebben een overzicht gemaakt van acties die je kunt doen. Lees hier over wat je wel, en wat je niet in je profiel of je hulpvraag moet vermelden. Ook adviseren we je regelmatig het wachtwoord te veranderen, op te letten dat je uitlogt op openbare computers en altijd de laatste versie van de internetbrowser te downloaden.
Hoe weet ik dat iemand die mij komt helpen betrouwbaar is?
We gaan uit van de goede intenties van mensen, zowel degenen die iets voor een ander willen doen als degenen die om hulp vragen. Wel is wehelpen.nl een openbare website. We hebben daarom een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen. Daarbij wordt elk aanbod en elke vraag getoetst op correct gedrag. Waar nodig nemen we contact op en in het uiterste geval kunnen wij besluiten een vraag of bepaald aanbod te verwijderen. En we vragen jou op een verantwoorde manier met de mogelijkheden van wehelpen.nl om te gaan. Wil je meer informatie over de veiligheid op wehelpen? Neem dan eens een kijkje op 'Veilig gebruik maken van wehelpen’ om te zien wat wehelpen doet om de veiligheid te verhogen en wat je zelf kan doen.
Waar kan ik een ongepaste reactie melden?
We nemen elke melding serieus en gaan hier uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Een melding wordt zo snel mogelijk opgepakt, uiterlijk binnen een dag.
Het doen van een melding kan op verschillende manieren: elke profielpagina vind je de knop ‘Meld dit account bij wehelpen’. Ook kun je een e-mail sturen naar servicedesk@wehelpen.nl of het contactformulier invullen.
Hoe ziet dit proces er normaal gesproken uit?
Na ontvangst beoordelen we de melding en nemen waar nodig contact met jou op voor een toelichting. Vervolgens nemen we contact op met betrokkene(n). Na hoor en wederhoor kunnen wij in het uiterste geval overgaan tot het blokkeren of zelfs verwijderen van accounts.
Kan ik bij schade een beroep doen op een verzekering?
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Help je iemand en valt er iets kapot? Dan is de schade meestal gewoon via je WA-verzekering of gemeentelijke vrijwilligersverzekering (VNG) gedekt. Weet je het niet zeker? Vraag het dan even na bij je verzekeringsmaatschappij, of bij je gemeente.
Andere vragen
Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?
Staat jouw vraag er niet bij? Stel dan via het Contactformulier. Beschrijf je vraag, probleem of opmerking zo gedetailleerd mogelijk. Wij nemen binnen een dag contact met je op (werkdagen).
Ik heb een vraag of wil een storing melden.
Stel je vraag via het Contactformulier. Beschrijf je probleem of opmerking zo gedetailleerd mogelijk. Wij nemen op werkdagen binnen een dag contact met je op.
Ik wil anderen graag vertellen over wehelpen. Wat kan ik doen?
In onze Toolkit vind je allerlei promotiemiddelen en linkjes die je kunt gebruiken om anderen over wehelpen te vertellen. Voel je vrij om deze uit te printen, aan je buren te geven of bijvoorbeeld op je website te plaatsen. Je kunt familie en vrienden ook rechtstreeks uitnodigen via wehelpen.nl/mijn/contacten/uitnodigen!
Ik heb een goed idee voor de website, kan ik deze ergens kwijt?
Wehelpen staat altijd open voor goede ideeën en suggesties ter verbetering van onze website. Je kunt ze aan ons doorgeven via het Contactformulier.